Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи  


Попередня         Головна         Наступна





СЛОВО ПРО КНЯЗІВ


«Слово о князех» (або «Слово похвальное на перенесеніе мощей св. Бориса и ГлЂба)» виголошене було наприкінці XII або в XIII ст., очевидно, на Чернігівщині.

Присвячене братам-миролюбцям Борису і Глібу, «Слово» цікаве своїм публіцистичним пафосом: у піднесеному пристрасному тоні автор картає князів, зокрема чернігівських, за їх «усобиці», при яких вони наводять половців на Руську землю.

Текст, наведений далі, взято з 98 тома «Памятников древней письменности»: «Слово похвальное на перенесеніе мощей св. Бориса и ГлЂба», сообщение Хрисанфа Лопарева, СПБ, 1894.— Друкуємо список І (XV ст.), трохи спрощуючи орфографію.




СЛОВО О КНЯЗЕХ


...Слышите, князи противящеся старЂйшей братьи и рать въздвижуще и поганыя на свою братью возводяще, не обличил ти єсть бог на страшнЂм судити Како святыи Борис и ГлЂб претерпЂста брату своему не токмо отъятие власти, но отъятие живота. Вы же до слова 1



 1 і слова



брату стерпЂти не можете и за малу обиду вражду смертоносную въздвижете, помощь приємлете от поганых на свою братью. НЂколи чающим израильтяном рати халдЂискыя на Ієрусалим, послаша к фараону Єгупеть помоши просяще, да быша халдЂи не плЂнили Иєрусалима, бог посла пророка к ізраильтяном, глаголя: «Понеже не уповасте на бога, създавшего вы, но надежю всю возложивше на єгуптяны, халдЂя же отвожду от вас, но от єгуптян плЂнени будете: на нихже уповасте, от тЂх погыбнути вы велю», якоже и бысть.

...Познайте, князи, своє величество и свою честь. Князя дЂда имате святаго Володимера, приведъша к богу тысяща тысящами и тьмы тьмами душь праведных; каку братью имате сиа великыя чюдотворца Бориса и ГлЂба 1. Сима поревнуите, сею образ 2 имЂите, сима накажетеся 3. Аще ли сотона коли вражду ввержеть между братьєю, да помянеть сею святою, како смерть улюбита паче пріяти 4, нежели вражду удержати; и то кто претерьпить и мир преже начнеть, то сима от бога равну мъзду прииметь.

Скажю же вы притчю о сем не в чюже странЂ бывшю. Давид Святославичь, а Святослав Ярославичь, святаго Бориса и ГлЂба брата, тот Давид ни с кЂм не имЂаше вражды; аще кто нань рать въздвигнеть, он же покорениєм своим рать уставляше. Княжаше в Чернигове в болшем княженьи, понеже бо старий братьи своєй. Аще кто кривду створяше к нему от братьи, он же все на собЂ притираше 5, кому ли крест цЂловаше, в весь животь свои не ступаше 6, аще кто к нему не исправляше цЂлованиа, он же єдинако исправляше 7; никого приобидЂ, ни зла створи. Братья же єго, видяще тако суща, вси слушахуть єго, яко отца, и покоряются єму, яко господину.



 1 а яку братію маєте? Цих великих і т. д. 2 зразок 3 повчіться 4 як вони хотіли скорше смерть прийняти 5 зносив 6 не переступав, не порушував 7 однаково додержував.



В веліцЂ тишинЂ бысть княжениє єго. Єгда же изволи бог пояти душу єго от тЂла, и болЂвшу єму недолго, позна єпископ Фектист, яко уже князь преставитися хощеть, повЂлЂ пЂти канун кресту; єдиною рассЂдеся верх теремцю, и вси ужасошася, и влетЂ голубь бЂл, и сЂде єму на грудех; и князь душу испусти, голубь же невидим бысть, и наполнися храм благыа воня. И несоша князя в Спас святый долго по вечернЂ. Пришедши звЂзда ста над крестом. ОттолЂ несоша и в церьковь Бориса и ГлЂба, създаную от него. Звезда же от Спаса преступи над мучеяическую церковь. ПЂвшу єпископу над князем, гроб не докончян бысть. Єпископу рекшу: «Се уже солнце заходить; заутра похороним и». ВсЂм сЂдящим над князем шедъше в церковь, повЂдаша єпископу: «Солнце не заходить, но во єдином мЂстЂ стоить». Єпископ же удивився и похвали бога. Дондеже камень сровнаша и князя вложиша в гроб, тогда солнце заидеть.

РазумЂите, чяда, како бог прославляєт своа угодники и ходящая в повелЂниих єго и сдЂ таковыми чюдесы: аггел явися в голубинЂ образЂ, благоуханиє от тЂла явися, звЂзда, с небеси пришедши, над тЂлом ста, солнце зайти не смЂаше повелЂнием владычьним дондеже в гроб тЂло святов вложено бысть, каку славу приємлеть, на небеси. Речеть ли кто, яко жены не имЂ, но и дЂти имЂаше. Преподобный Никола Святоша єго сын бЂ и ина дваи сына. Или речеть кто, яко дому не имЂ, того ради заповЂдь господню исправити возможе, многажды бо слышах нЂкыя невЂгласы глаголюща: «С женою и с чяды свими не можем спастися». Сеи бо князь не єдин дом имЂаше, но многи, князь всеи земли черниговськои; заповЂдь владычню исправив в сем животЂ своєм, ни с кЂм вражды имЂ. Постыдитеся враждующи на братью свою и на єдиновЂрникы своя, въстрепещете, въсплатете пред богом, пакы славы отпадаєте за єдино злопомнение. Но не даи же вы господь, се слышавшим, отпасти славы с сима страстотерпцема, єю же днесь убиєниа празднуєм, єю же чюдеса пред очима вашими предлежат... утрудися, сЂде на сЂдалЂ своем. СЂдящу же ему по обычаю свЂщу погасившю, и се внезаапу свЂт въсіа в печерЂ, яко от солнца, яко и зрак человЂку отьимати. И поидоста к нему два уноши прекраснЂ, и облистастася лица ею аки солнце, и рЂша ему: «Исакіе, †есва аггела, а се идеть к тобЂ Христос с аггелы». И въстав Исакый, и видЂ толпу бЂсов, и лица их паче солнца, един же посрЂди их сіаше паче всЂх, и от лица его луча исхожааху. И глаголаста ему: «Исакые, сей есть Христос, над поклонися ему». Исакый же не разумЂ бЂсовъскаго дЂйства, ни памяти имЂ прекрьститися, изъшед ис кЂліа, поклонися аки Христу бЂсовъскому дЂйству. БЂси же кликнута и рЂша: «нашь еси, Исакые!» И въведоша его в келію, и посадиша, и начаша садитися около его. И бысть полна келія бЂсов и улица Печернаа. И рече един от бЂсов, глаголемый Христос: «възмЂте сопЂли и бубны и гусли и ударяйте, а Исакый нам спляшеть». И удариша в сопЂли и в гусли и в бубны, и начаша им играти. И утомивше его, оставиша его еле жива суща, и отъидоша, поругавшеся 1 ему...



 1 наглумившись










Див. також:

Слово о князьяхъ.

Слово про князів (переклад С.Бондаря).









Попередня         Головна         Наступна


Етимологія та історія української мови:

Датчанин:   В основі української назви датчани лежить долучення староукраїнської книжності до європейського контексту, до грецькомовної і латинськомовної науки. Саме із західних джерел прийшла -т- основи. І коли наші сучасники вживають назв датський, датчанин, то, навіть не здогадуючись, ступають по слідах, прокладених півтисячоліття тому предками, які перебували у великій європейській культурній спільноті. . . . )



 


Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть ціле слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.