Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи  


[ПСРЛ. — Т. 2. — Приложение. Разночтения из Ермолаевского списка. — СПб., 1908. — С. 81-84.]

Попередня     Зміст     Наступна





НАПИСИ НА ПОЛЯХ ЄРМОЛАЇВСЬКОГО СПИСКУ


Початок різночитань за Єрмолаївським списком:

Частина 1. Різночитання до стб. 1—250

Частина 2. Різночитання до стб. 251—500

Частина 3. Різночитання до стб. 501—750

Частина 4. Різночитання до стб. 751—937



На поляхъ Ермолаевскаго списка имЂются приписки, кратко передающія или содержаніе текста, или мысли писавшаго этотъ списокъ (или его оригиналъ) по поводу того или иного лЂтописнаго извЂстія. НаиболЂе интересныя приписки слЂдующія (ссылки на изданный текстъ Ипатьевскаго списка):

4 ст. при словахъ: „и живяху кождо во своей части, и бысть языкъ единъ“ — „псаломъ 77“.

4 ст. при указаніи на размЂры Вавилонскаго столпа: „столпъ Вавилонскій во высоту и в широту лакотъ 5033, лакоть сажень единъ“.

5 ст. при словахъ: „по мнозЂхъ же временахъ сЂли суть Словене по Дунаеви“ — „Словенскій языкъ названій есть изъ власной истности слова и первотній слово“.

5 ст. при словахъ: „а друзіи Деревляне“ — „Полешуки“.

14 ст. при словахъ: „и быша оусобници в нихъ и воеватися сами на ся почаша“ — „зле без пана“.

18 ст. при словахъ: „Посемъ же Угры прогнаша Волохи“ — „Скарга року 93 о томъ пишетъ“.

44 ст. при словахъ: „Рече же имъ Олга: любы мнЂ есть рЂчь ваша“ и т. д. — „хитростъ женская, на языцЂ медъ“.

46 ст. при словахъ: „Олга же оустремися съ сыномъ своимъ на КоростЂнъ градъ“ — „Олга Коростишева добываетъ“.

52 ст. при словахъ: „Князю Святославу возрастшу и возмужавшу, нача воя совокупляти“ и т. д. — „6 князь Кіевскій Святославъ воевати починаетъ: животъ Козаковъ показа и постЂль“.

53 ст, при словахъ: „и городъ ихъ БЂлую Вежу взя“ — „БЂлую Вежу подъ Путивлемъ городища“.

62 ст. при словахъ: „и оубиша Святослава“ — „Святослава в Запорожу оубито“.

77 ст. при словахъ: „быстъ же Адамъ 9 сотъ лЂтъ и 30, роди Сиθа и д†дщери“ — „Адамъ иныхъ сыновъ мЂлъ 29, а дщерій 32“.

81 ст. при словахъ: „и бысть 4 лЂтЂ и приведе и дщи Фараонова къ отцу своему Фараону“ — „исторія схолястицская“.

109 ст. при словахъ: „Тогда обЂщася Володимеръ поставити церковъ въ Василе†святаго Преображенія“ — „оу Василко†церковь святаго Преображенія оу замку“.

112 ст. при словахъ: „БЂ же одинъ старецъ не былъ въ вЂчи томъ“ — „продокъ пана Киселювъ“.

149 ст. при словахъ: „ко нему же и азъ пріидохъ худій и недостойный рабъ“ — „святый Несторъ, писаръ патерика Печерскаго и сее Кроиники приходъ свой именить“.

155 ст. при словахъ: „и половину дасть князю пити, доткувся палцемъ въ чашу“ — „хто піетъ за здоровя, /82/ а не выпьетъ, не брать отъ такого, бо въ остатокъ трутизну впускаютъ: чого на собЂ Ростиславъ дозналъ отъ Грецкого посла“.

156 ст. при словахъ: „цЂловаша крестъ честный ко Всеславу“ — „не завше вЂрь непріятелеви, хочь и крестъ цЂлуютъ“.

156 ст. при словахъ: „Пріидоша иноплеменницы на Рускую землю“ — „неправдою цЂловали крестъ, заразъ Богъ показнилъ Половцами“.

166 ст. при словахъ: „мы два вЂдаемо, како есть сотворенъ человЂкъ“ — „зри, шалбЂрство чародЂевъ, смЂху достойно“.

171 ст. при словахъ: „Изяславъ и Святославъ и Всеволодъ, въземше на плещи своя, понесоша, предъидущимъ черноризцемъ“ — „процесіи подобаетъ предъ тЂломъ ити, а не за тЂломъ, сами князи на плещахъ несуть“.

218 ст. при словахъ: „Итлареви же тогда лежащу на сЂнницы“ — „потомъ из Лядское кройники“.

221 ст. при словахъ: „и пріидоста къ Зарубу“ — „Зарубичъ гора въ Терехтемиро–.

248 ст. при словахъ: „въ се же лЂто заложи Володимеръ церковь каменну пресвятыя Богородицы въ Переяславли на княжи дворЂ“ — „церковъ въ Переяславли святая Богородица, теперъ тамъ деревляная есть“.

249 ст. при словахъ: „но се ти даемъ, шедъ сяди въ Бузку въ ОстрозЂ“ — „князь Давыдъ Игоревичь, внукъ Ярославовъ, продокъ князей Острозскихъ“.

253 ст. при словахъ: „и пріидоша ниже порогъ въ протовчи и въ Хортичемъ остро– — „мили 2 вышше Кодака, порога перваго“.

260 ст. при словахъ: „Дмитрій Вороничь воя вежи Половецкія оу Дона тисящу вежъ взя“ — „домъ Вороничовъ“.

268 ст. при словахъ: „ту бо бяше Володимеръ въ РодосинЂ“ — „РодосинЂ подъ Кіевомъ есть озеро ниже Печерского монастиря“.

273 ст. при словахъ: „возвратишася Рустіи князи во свояси съ славою великою... дондеже и до Рима проиде“ — „слава Руская и мужество ихъ Римъ зналъ и теперъ знаетъ“.

276 ст. при словахъ: „Володимеръ Мономахъ сЂде въ Кіе†и недЂлю“ — „12 князь великій Мономахъ первый царь Рускій“.

278 ст. при словахъ: „первое нача царствовати Метромъ отъ рода Хамова, по немъ Еремія, по немъ Феоста, ихъ же и Зваряги нарекоша Егvптяне“ — „Метромъ, отколЂ Зваряги нареклися“.

280 ст. при словахъ: „и чернцемъ предъидущимъ со свЂщами и клерикомъ, попомъ по нихъ идучи жъ таже игумены, таже епископы предъ ракою, а княземъ зъ ракою идучимъ“ — „предъ тЂломъ подобаетъ ити священникомъ и клерикомъ“.

281 ст. при словахъ: „принесенная же быста святая мученика мая во 2 день из деревяной церкви въ каменную во ВышегородЂ“ — „лежали тамо до Батіевы войны, до лЂта 1240“.

302 ст. при словахъ: „и нача зажигати дворы, иже суть предъ городомъ въ Копире†концы“ — „Копиревъ конецъ оу Кіе†на Боюніи“.

341 ст. при словахъ: „азъ свЂде: достоитъ ны поставити, а глава оу насъ есть святаго Климента, и поставиша его митрополитомъ“ — „Греки рукою святаго Іоанна ставятъ на патріаршество, а зде поставили главою святаго Климента на митропольство“.

369 ст. при словахъ: „Изяславъ же со сыномъ своимъ Ярославомъ постави подвойскія, и бЂрЂчи по улицамъ кликати, зовучи къ князю на обЂдь отъ мала и до велика“ — „старій добрій звычай, панскихъ подданыхъ на обЂдъ запрошуеть богатыхъ и оубогихъ“.

369 ст. при словахъ: „и повелЂша звонити, и тако Новгородцы и Плесковичи сніидошася на вЂче“ — „старій звичай до громады звонити“.

372 ст. при словахъ: „и въ то время стояше Изяславъ противу святому Михаилу оу Выдубича въ остро– — „на саду островъ противъ монастыря Выдубицкого з давныхъ часовъ бывалъ“.

385 ст. при словахъ: „и рече брату своему ГюргиевЂ: любо дай Изяславу чого ты хочетъ“ и т. д. — „Вячеславъ радитъ ГюргіевЂ, абы з стола оуступилъ, а добре было рады слухати, якъ нижей будетъ“.

465 ст. при словахъ: „и дружина его оу мене суть, и копіе едино поставленно оу гроба его“ — „дивный звычай надъ гробомъ копіе ставити“.

467 ст. при словахъ: „и рЂша князю своему: ты еси оу насъ князь единъ“ и т. д. — „слуги вЂрніе помнятъ на хлЂбъ за пана своего здоровье кладутъ“.

523 ст. при словахъ: „се же молвяше имъ, лестя и собЂ, бяше бо родомъ Гречинъ, сей же первое цЂлова святаго Спаса“ и т. д. — „здавна немашъ кому вЂрити зъ Грековъ, а звлаща духовные зрайци“.

526 ст. при словахъ: „се же оувЂдавше Половцы, ижъ князи не въ любви живутъ, шедше въ пороги начаша пакостити Греченникомъ“ — „на Запорожу Греченники мешкали, а теперъ Козаки Русь“.

545 ст. при словахъ: „и вся святыня взята бысть; зазженъ бысть и манастыръ Печерскій святыя Богородица“ — „Печерскій манастыръ спустошено отъ Моское (sic) Руси (с передЂлано изъ к). Оувы, зашто згинули князЂ Рускіе и сынове ихъ“.

546 ст. при словахъ: „Мстиславъ же Изяславичь съ братомъ Ярославомъ и съ Галичаны поиде къ Дорогобужу на Володимера АндрЂевича“ — „шарпачъ до шарпача пришолъ“. /83/

551 ст. при словахъ: „изгна Богъ и святая Богородица зъ Володимера града злаго пронырливаго и гордаго лестца лживаго владыку Θеодорца“ — „давно владыки Володимерскіи бЂсятся, подъ послушенствомъ святыя столици Кіевскія не хотятъ быти, право вЂрующимъ бЂды незносные дЂютъ, якъ власне подъ сей часъ, нижей зри“.

552 ст. при словахъ: „и ту церковъ дерзнувъ затворити“ — „па тЂи (?) пакоста (?) и вся ихъ орда незбожная“.

570 ст. при словахъ: „Ростиславъ же, Рюрикъ, Давыдъ и Мстиславъ посласта ко АндрЂеви, река тако: брате, во правду тя нарекли отцемъ собЂ“ и т. д. — „о Рускую землю, якъ о Божіи гробъ стоятъ“.

584 ст. при словахъ: „ТЂмъ же достоино побЂдный вЂнецъ отъ Бога пріялъ еси, княже Андрею“ — „за тое вЂнецъ, што Киевъ оувесь и святую Софію и Печерскій манастыръ и Десятинную церковъ спалилъ року 1171, вышше чти, хочь въ Кіе†родился бЂ“.

586 ст. при словахъ: „блаженный же воскочи, хотя узяти мечъ“ — „тои мечъ украдъ былъ въ Кіе†оу скарбници оу отца своего Юрія Мономаховича и образъ пресвятыя Богородици, што въ Москве есть и теперъ, и утекъ въ Суждаль, бо тамо столица Московская первей была“.

607 ст. при словахъ: „СЂдящу же Мстиславу въ НовЂгородЂ Велицемъ, и вложи Богъ Мстиславу въ сердце мысль благу поити на Чудь“ — „Русь старая пилное око мЂли о своеи земли и чуйны“.

629 ст. при словахъ: „и поставленъ бысть Николай Гречинъ епископомъ, Всеволодъ же Юргевичъ князь Суждалскій не прія его“ — „Греками здавна Русь грумЂваютъ, читай спереду, и не хотятъ ихъ имЂти духовными“.

644 ст. при словахъ: „Тогда же на полчищи Кончакъ поручися по свата Ігоря“ — „добро и въ Половцехъ мЂти пріятелей“.

659 ст. при словахъ: „Княжащу Володимеру въ Галицкой земли, бЂ бо любезнивъ питію многому и думы не любяше зъ мужи своими“ — „князь Володимеръ пяница оу попа жену понялъ, а добре было отцевского слова не переступати“.

661 ст. при словахъ: „и всади его на столпъ и зъ женою его“ — „окова Володимера злая нужда“.

662 ст. при словахъ: „Романъ же бяше пришолъ съ Ляхи на брата съ Межкою оуемъ своимъ, не вспЂлъ ему ничтоже“ — „добре было въ ВолодимерЂ сидЂти, а Галича не искати“.

696 ст. при словахъ: „Тое жъ осени Романъ Мстиславичъ зять Рюриковъ послалъ люди своя воевати волость Рюрикову“ — „тотъ Литвою оравъ и бысть царемъ Рускимъ“.

709 ст. при словахъ: „заложи стЂну каменну подъ церковію святаго Михаила оу ДнЂпра на Выдубичу“ — „на Выдубичи князь великій Рюрикъ заложилъ оу святаго Михаила; лЂтъ 111 Выдубицкій манастыръ пустый былъ, отъ Всеволода 19 (т.-е. 19-го) ажъ до Рюрика князя“.

715 ст. послЂ словъ: „и въ будущія вЂки вЂковъ, аминь“ — „тутъ переступлено лЂтъ 19“ (и далЂе оставлены пустымистраницы).

715 ст. при словахъ: „По смерти великою князя Романа приснопамятнаго и самодержца всея Руси“ — „князя Романа монарху всея Рускія земля оубили Ляхи року 1275 (вм. 1205) подъ Завихвостомъ“.

715 ст. при словахъ: „тогда и Володимеръ Мономахъ пилъ золотымъ шлемомъ Донъ“ — „Володимеръ Мономахъ повоіовавши всЂ землЂ Половецкія на звитязство пилъ шлемомъ золотымъ; при томъ великимъ мужемъ былъ Дмитрій Вороничъ“ (ср. выше ст. 260).

735 ст. при словахъ: „бяху имена Литовскимъ княземъ Живибундъ, Довнятъ ... Вонибудъ, Бутовитъ, Вижелвъ“ и т. д. — „Жмоитскіе князЂ, домъ Буточовъ“.

738 ст. при словахъ: „и пріехавшу же Мстиславу и вдашася ему“ — „тое было въ лЂто 6722“.

740 ст. при словахъ: „и приведенъ бысть на бискупію въ Холмъ“ — „1218“.

740 ст. при словахъ: „ПрибЂгшимъ же Половцемъ многимъ въ Рускую землю“ — „отъ Христа 1224“.

741 ст. при словахъ: „и инЂмъ странамъ вся намъ посуху ДнЂпръ прешедшимъ“ — „была тая битва зъ Татары Руси первая въ лЂто 6732“.

774 ст. при словахъ: „Борисъ же Межибозкій“ — „Борисъ Межибозкій князь Болоховецкій“.

789 ст. при словахъ: „и вшедъ во Бакоту, все Понизіе прія безъ княжа повеленія“ — „внимай, що ся и теперъ дЂетъ“.

789790 ст. при словахъ: „В той же часъ сЂдящу Іякову оу него, пріидоста Лазоръ Доможирецъ и Иводъ Молибожичъ, два беззаконника отъ племене смердя, и поклонистася ему до землЂ“ — „мужики касаются не до своей рЂчи“.

808 ст. при словахъ: „о злЂе зло, зла честь Татарская Даніилу Романовичу князю бывшу великому... а нынЂ сЂдитъ на колЂнку и хлопомъ называютъ и, и дани хотятъ“ — „неволя скачетъ, неволя плачетъ“.

838 ст. при словахъ: „посла Дионисія Павловича, взя Межибожіе... посла сына своего Шварна на Городокъ и на Немочъ и на всЂ городы, и взя городъ Немочъ“ — „городы взя Павловичемъ зде описаные; Немочъ около Богу и Тетери рЂкЂ“.

849 ст. при словахъ: „и потомъ рече Бурундай Василкови: еже есте мои мирници, розмечЂте же городы всЂ своя“ — „Бурундай розгнЂвался на князей и росказуетъ городы розметати. Неволя скачетъ, неволя плачетъ“.

859 ст. при извЂстіи о крещеніи Войшелка — „Войшелкъ окрестися и бысть мнихъ; тако и Стрыйковскій о томъ пишетъ, листъ 336, 1262 року“. /84/

862 ст. при извЂстіи о кончинЂ Даніила — „король Даніилъ князь преставися в ХолмЂ, року 1266“.

868 ст. при извЂстіи объ убіеніи Войшелга княземъ Львомъ — „кумъ кума забилъ, що не далъ своему крещенникови ничого, року 1276“.

880 ст. при извЂстіи о смерти в. кн. Болеслава Краковскаго — „преставися великій князь Болеславъ Лядзскій зъ жалемъ всЂхъ. року 1279“.

881 ст. при словахъ: „Посемъ же Левъ восхотЂ части землЂ Лядзкое“ — „Русинъ зазросливій“.

897 ст. при извЂстіи о смерти в. кн. Лестка Казимировича Краковскаго — „Лестко оумеръ 1296 року“.

912 ст. при сообщеніи о болЂзни Владиміра и о присылкЂ къ нему Львомъ епископа Перемышльскаго — „остадки просятъ, еще живъ Володимеръ, бЂда лакомство“.

913 ст. при словахъ: „а се мой отецъ, а твой стрый лежитъ во епископіи оу святыя Богородици оу Володимери, много еси надъ нимъ свЂща поставлялъ“ — „князи Рускіи дурни, за свЂчку сварятся“.

934 ст. при словахъ: „По ЛесцЂ же въ Крако†Болеславъ Самовитичъ братъ Кондратовъ“ — „1295“. /85/





Початок різночитань за Єрмолаївським списком:

Частина 1. Різночитання до стб. 1—250

Частина 2. Різночитання до стб. 251—500

Частина 3. Різночитання до стб. 501—750

Частина 4. Різночитання до стб. 751—937









Попередня     Зміст     Наступна


Етимологія та історія української мови:

Датчанин:   В основі української назви датчани лежить долучення староукраїнської книжності до європейського контексту, до грецькомовної і латинськомовної науки. Саме із західних джерел прийшла -т- основи. І коли наші сучасники вживають назв датський, датчанин, то, навіть не здогадуючись, ступають по слідах, прокладених півтисячоліття тому предками, які перебували у великій європейській культурній спільноті. . . . )



 


Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть ціле слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.