Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи  


Попередня     Головна     Наступна         Передмова





О ВОЙНЂ ОСТРАНИНОВОЙ ЗЪ ЛЯХАМИ НА УКРАИНЂ МАЛОРОССІЙСКОЙ.


Ђтопись событій въ Югозападной Россіи въ XVII вЂкЂ составилъ Самоилъ Величко. Т. IV. Приложения. К., 1864. — С.132-146.]



О войнЂ Остраниновой зъ Ляхами на УкраинЂ Малороссійской,


Отъ априля 25 до августа 13, (*) подъ Голтвою, Лубнями и ЖолниномЂ зъ великимъ кро†человЂческой разлитіемъ точившойся, а на устЂ рЂчки Старца, въ ДнЂпръ упадаючой въ стариннихъ окопахъ Козацкихъ, при другомъ Гетману ГунЂ чрезъ трактатъ Войску Запорожскому непомислній, доконченой.


Року отъ Рождества Христова 1638, то есть передъ Хмелничиною въ лЂтъ десятъ, для которихъ тежъ причинъ тая отъ Войска Запорожского противъ Ляховъ война повстала, зъ манЂфесту, албо универсалу обявителного, Остранинового, въ Малую Россію, по обоимъ сторонамъ ДнЂпра достаючую, засланного. Всякъ чтій зразумЂти можетъ, якій унЂверсалъ отъ слова до слова въ себЂ такъ имЂется:



(*) Противъ этихъ словъ на сторонЂ находится замЂчаніе; а въ Полскомъ діаріушЂ пишется отъ Мая 8 до Августа 1-го.






СТЕФАНЪ КРИШТОФЪ ЗЪ ОСТРОГА И ОСТРА ОСТРАНИНЪ ПО ЛАСЦЂ БОЖОЙ НОВОУЧИНЕНІЙ ГЕТМАНЪ ЗО ВСЂМЪ ВОЙСКОМЪ ЗАПОРОЖСКИМЪ.


Ознаймуемъ симъ унЂверсаломъ нашимъ вамъ всЂмъ шлахетне урожонимъ Козакамъ, братЂ нашей, отъ многихъ лЂтъ премногими рицерскими дЂлами и отвагами во всей /137/ подсолнечной прославшимся, по обоимъ сторонамъ реки ДнЂпра, въ Малой Россіи, отчизнЂ своей, зъ предковъ своихъ, отъ давнихъ временъ мешкаючимъ, тутъ же и всему посполитому народу Малороссійскому; ижъ яко прошлихъ временъ такъ и сего лЂта зъ великимъ сердечнимъ жалемъ и болЂзнію не моглисмо переслухати и изреестровати безпрестанно доносячихса намъ Войску Низовому Запорожскому отъ васъ скаргъ и плачливихъ суплЂкацей о дЂющихся вамъ обидахъ, утисках, разореніяхъ и незноснихъ налогахъ отъ Ляховъ, во всей Молой Россіи по обоимъ сторонамъ ДнЂпра консистуючихъ. Не спецЂфЂкуемъ ретелне тутъ того, что они Ляхи, сихъ недавнихъ временъ, почавши отъ лЂтъ пяти или шести (давнЂйшее бо ихъ всЂ зборнЂ и зліе учинки занехавши), аки нехристіяне вамъ, Православнимъ Христіянамъ виброили и учинили; а именно въ городахъ и повЂтахъ Козелскомъ, Боришполскомъ, Басанскомъ, Березанскомъ, Гоголевскомъ, Яготинскомъ, Острицкомъ, въ НЂжинскомъ, Борзенскомъ, Прилуцкомъ, Варвинскомъ, Сребрянскомъ, Красноколядинскомъ, Конотопскомъ, Любецкомъ, Березинскомъ, Менскомъ, Сосницкомъ, Коропскомъ и Кролевецкомъ, въ Лубенскомъ, Лукомскомъ, Лохвицкомъ, Пирятинскомъ, Чигринъ-Дубровскомъ и Роменскомъ, Переясловскомъ, въ Гадяцкомъ, Миргородскомъ и во всЂхъ инихъ, гдЂ тилко ихъ небачная и милости народъ Христіянскій (sic) неимущая зоставала и зостаетъ консистенція. Сами вы въ переречнихъ городахъ и повЂтахъ мешкаючіи, братя наше, доносили о томъ, знаете яко самовидци и намъ о всемъ томъ жалобливіи доносители; виражаемъ еднакъ и ко болЂзнямъ вашимъ печаль и болЂзнь нашу прилагаемъ, которая дойшла насъ на сихъ часехъ вЂдати зъ Остра, зъ дому отца нашего, чрезъ родного брата нашего зъ выбитимъ тиранско отъ Ляховъ окомъ, тутъ, до СЂчи Запорожской къ намъ прибылого, которой зъ ревними и неутомими слезами такое намъ и всему Войску Низовому Запоржскому въ радЂ учинилъ /137/ донесене о своемъ и всего дому нашего бЂдствіи отъ Ляховъ и разореніи, сказавши виразне тое: ижъ неякійсь Геродовскій, консистуючій въ ОстрЂ, сеи сходячои зими предъ радостними СвЂтками Рождества Господня при иншихъ всякихъ доволствахъ ему зъ иншимъ товариствомъ; отъ Козаковъ (надъ права и слушность) и отъ мЂщанъ Острицкихъ выстатчаемыхъ (*), яковуюсь особную ко отцу моему, шляхетскимъ козацкимъ правомъ зъ продковъ своихъ щитящемуся, завзявши ненависть и ранкоръ, приказалъ сурово ему, отцу моему, на кождій мЂсяцъ, не для себе, но для хортовъ, своихъ братовъ, вистачати по три вЂдри сира, а по четвертому масла; чого кгди отецъ мой не исполнилъ, не для чого иного, тилко для власнихъ недостатковъ домашнихъ, теди онъ, за тое узлившись, въ самій тотъ радостній Рождества Господня праздникъ, жалостію и плачемъ наполнилъ домъ нашъ, кгди отца моего, семдесятное время въ совершеннихъ сЂдинахъ жизнь свою провождающого, приказалъ катамъ, слугамъ и братамъ своимъ, вложити въ тинъ шіею на цвинтарЂ церковномъ, въ самую морозную и снЂжную тогда заверуху, и потоль зъ того незносного и ругателного вязеня не повелЂлъ отпустити, поколь зъ служби Вожой не війшли, и поколь всЂ люди въ церк†бывшіе тому (хочай то было зъ ихъ жалемъ) не посмЂялися.



(*) Съ этого мЂста начинаются слова подлинника, ибо начало Универсала Гетмана Остряницы въ подлиномъ спискЂ ЛЂтописи Велички утрачено. Оно заимствовано нами изъ списка ЛЂтописи Велички, принадлежащаго г. бывшему ПредсЂдателю Временной Коммиссіи М. О. СудіенкЂ.



После того такъ тяжкого и нестерпимого безчестія, отцу моему престарЂлому учиненого, тотъ же Геродовскій, албо власній, христоненавистній Иродъ, третого, чили четвертого дня, набЂгши пяній и безрозумній зъ подобною себЂ компанЂею въ домЂ отца моего, потребовалъ, аби его частовано виномъ Венкгерскимъ; а кгди того отецъ мой не моглъ ис/138/полпити, за небитностю въ ОстрЂ вина Венкгерского, теди онъ на пеню началъ частовати отца моего горЂлкою своею оковитою, и, наливши оной чарку срЂбную, малъ не въ кварту будучую, велЂлъ випити всю старушко†отцу моему, за здорове Королевское и РЂчи Посполитой. Чого гди отецъ мой не моглъ учинити, теди онъ пяній, за тое узлившись, не тилко на всеконечное поруганіе отцу моему, сЂдинами цвЂтущую, займаючи и тЂла, урЂзалъ браду, мало къ тому зачепивши и горла; але и тяжкимъ надто и смертоноснимъ своимъ обухомъ, безъ жадного респекту и литости, по плечахъ и грудяхъ килконадесятъ сотворилъ ударовъ. Отъ которихъ отецъ мой болшъ надъ шесть дней непоживши, мусЂлъ переселитися во вЂчную жизнь отъ жизни сея, насъ дЂтей своихъ печалнихъ и плачевнихъ всегдашнему, а непрестаемому вручивши сиротству.

Но и тимъ отца нашого убійствомъ онъ, Геродовскій, иродового христоненавистного племени проклятій потомокъ, не вконтентовавшися, по погребеніи отца нашего, четвертого чили пятого дня, взялъ кгвалтомъ зъ дому брата моего, на порошу, въ часъ трискучихъ и незноснихъ тогда морозовъ, и, всадавши его охляпъ на свою водовозную бирбигу, далъ ему на смичЂ хортовъ пару. Віехавши зась въ поле, кгди роспустилъ мисливства, и кгди спужено нЂсколько зайцовъ, въ тотъ часъ еденъ служка его Геродовского прибЂгши, велЂлъ пустити брату моему зъ змича хортовъ, якіи были въ него, — знатно учинилъ тое по приказу пана своего; а Геродовскій, тиранъ и мордорца людскій, неувидЂвши хортовъ на смичЂ въ брата моего, наскочилъ на него конемъ и испитавши: где хорти? ударилъ тиранскимъ замахомъ канчукомъ по голо†того брата моего, въ якій часъ канчукъ концемъ своимъ и око вилупилъ оному.

Отъ которого тиранского и безчеловЂчного удару кгди братъ мой полумертвій зъ бербиги Геродовского упалъ на землю, теди онъ Геродовскій еще доволно служкамъ своимъ /139/ велЂлъ его канчуками по всЂмъ тЂлЂ немилостивнЂ зранити. А наконецъ, вмЂсто мертвого и бездушного человЂка, яко мЂхъ зъ пашнею якою, зринувши черевомъ на-туюжъ бербигу свою, велЂлъ едному служцЂ своему отпровадити до дому вашого и предъ воротами яко непотребного и мертвого изринути трупа.

Що многопечалная и неисказанною болЂзнію обятая старушка, матка моя увидЂвши, другимъ братамъ и сестрамъ моимъ велЂла внести до хати того тиранскоубитого и скалЂченого, и мало въ себЂ духа имЂющого брата нашого, а заледво отмореженіе руки и тварь возмогли ему отвЂлжити и до першой приспособити бытности. По якой тиранской чести, заледво въ килко неделъ тотъ окалЂченій братъ мой кгди почалъ приходити до здоровя, знову почулъ на себе отъ того-жъ мордерци Геродовского происходячіе пофалки. Которій уходячи, и остатную частку здоровя своего уносячи, прибылъ тутъ, до СЂчи запорожской еще хорій, в знаки тиранскіе (кромЂ вибитого ока) на тЂлЂ своемъ имЂющій: и о всемъ томъ, щося зъ нимъ и небожчикомъ отцемъ моимъ дЂяло и тутъ виразило, словесную, жалости и неутомимихъ слезъ полную, всему Войску Запорожскому учинилъ реляцію, которою не тилко ми новообраній Гетманъ, лечъ в все Войско Запорожское жалостію великою взрушени будучи, постановилисмо згодною порадою и совЂтомъ рушати зъ Коша Запорожского зъ войскомъ на Украину Малороссійскую, для видвигненя при помощи Божой васъ, народа нашого Православославного отъ ярма, порабощенія и мучителства тиранского Леховского, и для отмщенія починенихъ обидъ, разореній и мучителскихъ ругателствъ вамъ братЂ нашой шляхетне урожоной и всему посполству рода Руского, въ Малой Росіи по обоимъ сторонамъ ДнЂпра мешкаючого.

Ви прето, братя наше, вичитавши сей отвористій листъ нашъ, обачте разума своего очима и уважте, если ми зъ Войскомъ Запорожскимъ неслушне затЂваемъ дЂло военое /140/ противъ Леховъ, непріятелей и вороговъ вашихъ, и если еще вамъ не допекли ихъ збиточніи на консистенціяхъ вашихъ вимисли, о корми и напитки. И если вамъ мило видЂти отцовъ и матерей своихъ всегда ругаемихъ и безчестимихъ, также братовъ, сестръ и женъ тиранско забиваемихъ, роскривавляемихъ и мордуемихъ, поломкахъ ледовихъ въ трискучіе морози понуряемихъ и обливаемихъ, въ плугъ аки воловъ (чого подъ слонцемъ неслихано) запрагаемихъ, а чрезъ жидовъ Христоненавистнихъ, поприказу ихъ Леховскомъ, бичуемихъ и поганяемихъ, аби добре тягли и голій ледъ безпотребне, на едно посмЂвиско и руганіе, орали и рисовали. Що все и множайшое (чого и виразати писмомъ встидно и неприлично) дЂялося и теперь дЂется въ городахъ и повЂтахъ вашихъ, въ початку сего листа нашого коротко намененихъ.

А що найболша, же и хвала Божія въ церквахъ Православнихъ нашихъ Греко-Рускихъ, отъ начала крещенія Руского отправуемая. и аки солнце непозиблемимъ въ части свЂта Европійского благочестіемъ сіяющая, отъ тихъ же непріятелей нашихъ, отщепенцовъ и геретиковъ Леховъ хощетъ и усиловуется премЂнити, и до заблужденія Римского, на УнЂю обернути и гвалтовне преклонити, чого уже и певніе по нЂкоторихъ городахъ Украинскихъ суть знаки и документа.

А такъ ви, братя наша, шляхетне урожоніи Козаки, по обоимъ сторонамъ рЂки ДнЂпра на УкрайнЂ Малоросійской жіючіи, со всЂмъ мещанскимъ и сЂлскимъ посполитимъ народомъ, все тое, що тутъ вкратцЂ написалося, зрозумЂвши и уваживши, приклонЂте сердца ваша до сердецъ нашихъ и желанія ваша до желаній нашихъ, и совокупившися зъ нами (кгди зъ Войскомъ Запорожскимъ на Украину прибудемъ) съ полнимъ оружіемъ, при всесилной помощи Божой, изволте усердно противъ Леховъ, непріятелей своихъ, военое зачинати дЂло и промислъ. Для чого, нимъ ми зъ войскомъ /141/ прибудемъ на Украину, изволте готовати и кормити конЂ свои, также имЂти и приспособляти доброе, исправное оружіе зъ належитимъ до него припасомъ, то есть порохомъ и кулями, и харчь себЂ въ походную потребную приспособляйтежъ. Жаднихъ тежъ Леховскихъ прелестнихъ и оманчливихъ писмъ и унЂверсаловъ не слухайте и имъ не вЂрте, и вЂдомостемъ ихъ лживимъ, въ народъ, на устрашеніе его разсЂваемимъ, нимало не вЂрте и плутовства ихъ не бойтеся. Ани Кумейская, такъ (*) рочная Войска Запорозского зъ Лехами война нехай васъ не устрашаетъ: бо они фалшиве и не праведно розголошають тое (що рЂчъ есть неподобна), что будто тамъ подъ Кумейками на голову Войско Запорозское поразили и на полмилЂ шляхъ трупомъ козацкимъ услали. Кгди-жъ если би такъ было, то съ кимъ би они Лехи тогди трактатъ чинили и покой завЂрали, раз†зъ мертвими козацкими трупами? И хиба они Лехи тое описують за поражку на голову Войска Запорозского, же (и то сталося за несправностю обозного тогдашного) часть обозу Козацкого зъ трома штуками арматъ урвали, а въ лудехъ Войска Запорозского мало зашкодили, благодареніе Богу: бо по ревизіи того Войска Запорозского явилося забитихъ товариства — сЂмсотъ девятдесятъ пять, а ранихъ осмсотъ пятнацять.



(*) Того (?)



Що тежъ трупомъ Козацкимъ Лехи на полмилЂ усланій именуютъ шляхъ, то подобно албо не досмотрЂлися добре, будучи въ военомъ тогда опалЂ, чіимъ найболшей тотъ шляхъ усланъ былъ трупомъ; албо нарочно лгутъ, и тую ложъ свою въ городахъ и селахъ для всенародного устрашенія произносятъ и разсЂваютъ. А ми вамъ истотне ознаймуемъ, же ихъ, Леховъ въ десяторе болше отъ нашихъ на той Кумейской войнЂ пало трупомъ, значного рядового товариства и служокъ ихъ. Поневажъ въ пять, чили въ шесть недЂль по войнЂ оной, два товариши значнихъ, а третій /142/ близкій служка писара Гетманского, СнЂжинскій, уходячи за свое певное проступство належитого караня, прибыли до СЂчи, Запорозской, и ни тилко словесную всему войску учинили реляцію, але и на писмЂ подали изчисленіе побитого Леховского товариства зъ служками; где показалося число палихъ труповъ дванацятъ тисячъ и двацятъ человЂковъ, кромЂ ранихъ тожъ числа немалого.

Прето, яко више наменилося, не вЂрте Ваша милость, братя наша, жаднимъ таковимъ Леховскимъ плевелемъ и пострахамъ, и безъ жаднои вонтпливости готуйтеся и прибирайтеся въ совокупленіе зъ нами, Войскомъ Запорозскимъ, на воину противъ ихъ. Однакъ тотъ приборъ, свой чинЂте скрито и невЂдомо, и сіи листи наши между собою вичитуйте подъ присягою, тайно, межъ людми своими, добрими поуфалими, а всего добра упадаючой отчизнЂ своей Малоросійской желаючими. А Козаковъ реестровихъ, отродковъ и отщепенцовъ нашихъ, для власнихъ користей и приватъ своихь, о упадокъ отчизни недбаючихъ, яко ядовитой ехидни стережЂтеся и крійтеся; бо скоро би тилко они о сихъ листахъ и о намЂреніи Войска Запорозскаго провЂдали и Лехамъ обманчливимъ панамъ своимъ о томъ извЂстили, то заразъ би интереса наши военіе мусЂли въ своихъ прокгресахъ шванковати, и до непомислнихъ (чого не дай Боже!) скутковъ приходити; а вамъ би окрутніе нанеслися мордерства отъ Леховъ, о сихъ листахъ нашихъ допитуючихся. Кгди-жъ и Кумейская война, зъ ними Лехами отправленая, не для чого инаго, толко для простоти и неосторожности братЂ нашей, въ домахъ, своихъ жіючой, наволокла, хочай невеликое, Войску Запорозскому безчестіе и неславу: же листи тогдашного Гетмана Запорозского, въ народъ Малоросійскій посланіе, симъ листамъ нашимъ подобніе, вскорЂ неналежне досталися рукамъ Козаковъ реестровихъ, а отъ ихъ — Лехамъ; которихъ они силу зрозумЂвши, научилися совершенно якъ запобЂгти наступуючому злу своему, и якій /143/ учинити встрентъ импрезЂ Войска Запорозского. И повторе теди пилно и горячо жадаемъ и совЂтуемъ до войни наступаючой прибЂратися, а Козаковъ реестровихъ, недруговъ своихъ и згубцовъ отчизни нашой власнихъ, зъ тимъ всЂмъ, щося тутъ виразило, яко искри злой стерегтися; и уповайте несумЂно на милость Божію, покаравшую и помиловати насъ грЂшнихъ готовую! Чого всеусердно жичачи, желаемъ васъ, братю нашу, здоровихъ и радостнихъ въ совокупленіи зъ собою вскорЂ на УкраинЂ оглядати и витати. Данъ зъ табору Войска Низового Запорозского, отъ Базувлука, року отъ Рождества Господня 1638, марта 20.



Остранинъ, Гетманъ

Войска Запорожскаго рукою (M. B. Z.)




Такихъ унЂверсаловъ шесть Гетманъ Остранинъ, презъ Козаковъ умнихъ, исправнихъ, розослалъ въ Украину Малоросійскую, по обоимъ сторонамъ рЂки ДнЂпра зостаючую; а именно въ повЂти: Черкаскій, БЂлоцерковскій, и Уманьскій: также по другой сторонЂ ДнЂпра — въ Переяславскій, НЂжинскій и Лубенскій, приказавши и научивши своихъ посланихъ, аби зъ помЂненихъ повЂтовъ и въ иншіе всЂ повЂти и уезди Малоросійскіе тіе унЂверсали Остранинови розвозили, и скрито знаемимъ и поуфалимъ, а отчизнЂ своей Малоросійской зичливимъ людемъ вичитовали, и ко намЂренію Войска Запорозского ихъ на войну противъ Ляховъ совЂтами своими, при унЂверсалахъ онихъ, возбуждали и заохочали. Що любо исправили подлугъ науки посланіи Остранинови, однакъ шило у мЂху не утаилося; поневажъ вскорЂ о тихъ унЂверсалахъ Остраниновихъ Ляхи чрезъ Козаковъ реестровихъ провЂдали, и яко взаемне во всю Малую Росію, по обоимъ сторонамъ рЂки ДнЂпра зостаючую, розослали, завстягаючи народъ отъ наступаючихъ бунтовъ и устрашаючи великими и немилосердними каранями, свои /144/ унЂверсали. Такъ и войска, по далшихъ консистенціяхъ бывшіи, въ купу до Лубенъ зтягнувши, знайдовалися въ належитой чулости и поготовости до даня встренту и отпору Остранинови, зъ войскомъ его Запорожскимъ, смотрячи недремателнимъ окомъ туда, отколь найболше чаяли на себе козацкихъ вихровъ.


Положилемъ напредЂ унЂверсалъ Остраниновъ не для чого иншого, толко для того, же въ немъ отчасти суть виражени причини, для которихъ отъ Войска Запорозского противъ Ляховъ война чрезъ Остранина вщалася: бо, читаючи предлежащій, войну Остранинову описуючій діаріушъ Полскій, автора Околского, жадной причини въ немъ не видЂлемъ, для чого бы тая война зачалася; едно тилко ганба, ребеллЂя, укоризна и всякое безчестіе войску Запорозскому, а Полскому честь и хвала приписуется, зъ придаткомъ многихъ отъ автора ласканій и похлЂбствъ. Претожъ хто колвекъ будетъ читати діаріушъ той Околского, зде полагаемій, войни Козацкой зъ Поляками и унЂверсалъ Остраниновъ, можетъ войну тую зрозумЂти и признати, же зъ причинъ слушнихъ и отмщенія годнихъ, вибухнулъ огнь войни оной Козацкой противъ Поляковъ. Кгди-жъ если безсловесніе звЂри, будучи въ запертю, при всякомъ доволст†отъ господъ своихъ, натуральнимъ правомъ звикли все тое доволство уничтожати, и всякимъ способомъ, вожделЂной себЂ ищучи свободи, яритися и устремлятиса на ихъ, господъ своихъ: то кое диво и кой грЂхъ, же козакъ, человЂкъ разумній и въ Православной вЂри церкви Святія Восточнія безъ зазору обрЂтаючійся, за свои обиди и незносніе бЂдства поднеслъ свое оружіе на обедителей и отщепенцовъ Ляховъ, чаючи чрезъ тое доискатися прежнихъ своихъ желаемихъ волностей? Прочее же, для лучшого вЂденія тоей зъ Поляками Остраниновой войни дЂянія, полагается здесь копія діаріуша преречоного Полского; занеже /145/ въ лЂтописцахъ Козацкихъ не обрЂтохъ ни единого, войну тую досконале описати восхотЂвшого. А нимъ зачнется тотъ діаріушъ, полагаю тутъ зъ Казацкой и Лядской сторони имена персонъ тихъ, которіе въ обоихъ войскахъ были начальниками, и, до нещадной кр†человЂческой, пролитія предводителми.

Въ тое время, то есть 1638 року, былъ Королъ Полскій и Шведскій Владиславъ четвертій, иже коронованъ въ року 1643. А Гетманъ великій Короній былъ Владиславъ на Конець-Полю Конець-Полскій; но ни Король, ани Гетманъ сей въ той войнЂ не знайдовалися.




Были зась на войнЂ оной зъ сторони Полской:


Миколай зъ Потока Потоцкій, Воевода Брацлавскій, Гетманъ Полній Короній, Генералъ Подолскій, Каменецкій, Лятичовскій, НЂжинскій Староста.

Станиславъ зъ Потока Потоцкій Воеводичъ Брацлавскій; братъ родній Гетману Полному, ВоеводЂ Брацлавскому, Ротмистръ Его Королевской Милости. Сей отъ брата своего, Гетмана Полного, на УкраинЂ зъ войскомъ Полскимъ зоставленъ былъ тогда Енералнимъ Полковникомъ надъ всЂмъ войскомъ. Онъ же, Енералній Полковникъ, въ небытности власнихъ Полковниковъ, учинилъ инихъ чтирохъ Полковниковъ; а именно: Поручника Пана Воеводи Подолского Блажеіовского; Длоровского; Поручника Княза ЕремЂя Вишневецкого, Владислава Ташицкого; Поручника Марграби Старости Гродецкого; Кохана Ротмистра — Обознимъ, а Ротмистра иного чулого поставилъ стражникомъ.

Особно зъ войскомъ своимъ былъ Князь ЕремЂй Вишневецкій, а Князь ДомЂникъ Владиславъ былъ тамъ зъ войскомъ канцеляриной и конюшиной.

Гетманъ зась Полній зъ войсками множайшими, конними и пЂхотними, и зъ арматою отъ Кіева и Переяславля прибылъ уже лЂтомъ, на устю Старца, до окоповъ Козацкихъ. /146/




ЗЂ сторони Козацкой на той войнЂ тіи были началники:


Гетманъ Стефанъ Остранинъ, а по немъ Гетманъ другій Дмитро Гуня.


Полковники при нихъ бывшіе:

Скиданъ, Гиравій, Шекеравій, Павлюкъ, Пожарскій, Иванъ Пешта, Иванъ Бояринъ, Василь Соколъ, Филоненко и Романъ Пешта.


Другіи Полковники, которіи не пришли до злученняся зъ войскомъ Остраниновимъ, но на рознихъ мЂсцахъ чрезъ Ляховъ зостали розгромленіи:

Путивлецъ, Мурка, РЂпка: сіи подъ Лубнями, по виданю Ляхамъ Путивлца, чрезъ пароль зостали розбити отъ Ляховъ. Солома, Сава Кіовлянинъ: сіи на иншихъ рознихъ мЂсцахъ суть разгромлени чрезъ Поляковъ и реестровихъ Козаковъ.

По виданю Путивлца Полякамъ подъ Лубнями, поставленъ былъ въ войску Козацкомъ на мЂсцу его Полковникомъ Иванъ Василіевичъ, которій войско Путивлцево приводилъ кланятиса Полякомъ, и самого Остранина мЂлъ на тое-жъ привести; но не дождалъ того исполнити: положивши свою голову тамъ же, где и все войско Путивлцево надъ паролъ отъ Ляховъ свои голови положило.

И теперь недалеко отъ Лубенъ есть урочище, Путивлецъ називаемое, для того, же тамъ войско Путивлцево чрезъ здраду Лядскую розбито зостало.






Див. також переклад.











© Сканування та обробка: Максим, «Ізборник» (http://litopys.kiev.ua)
7.VII.2005






Попередня     Головна     Наступна         Передмова


Етимологія та історія української мови:

Датчанин:   В основі української назви датчани лежить долучення староукраїнської книжності до європейського контексту, до грецькомовної і латинськомовної науки. Саме із західних джерел прийшла -т- основи. І коли наші сучасники вживають назв датський, датчанин, то, навіть не здогадуючись, ступають по слідах, прокладених півтисячоліття тому предками, які перебували у великій європейській культурній спільноті. . . . )



 


Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть ціле слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.