Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи  


[Тарас Шевченко. Повне зібрання творів в десяти томах. — К., 1963. — Т. 10: Живопис, графіка 1857-1861.]

Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення








38. Приятелі. Папір, офорт, акватинта 14,2 × 20,2; 18 × 23; (31,2 × 35). [Пб.]. [Н. п. 15.III] 1859.

Внизу на зображенні офортним штрихом напис: И. Соколовъ; зліва під зображенням — Грав. Т. Шевченко 1859; внизу посередині під зображенням — Ой встань Харьку, ой встань батьку, просят тебе люде. Нижче рукою Шевченка червоним олівцем напис: Козакови Миколи Билозерскому на память Основи 12 марта 1860 року Т. Шевченко.

Офорт виконаний за твором І. І. Соколова «Приятелі».

Дата уточнюється відповідно до встановленого терміну подачі робіт на виставку 1859 р. в Академії художеств (ЦДІАЛ, ф. 789, т. 2, стор. 32).

За офорт «Приятелі» та за офорт з картини Рембрандта «Притча про робітників на винограднику» (див. № 32) Т. Шевченко в 1859 р. був назначений в академіки («Шевченко в документах і матеріалах», К., 1950, стор. 211, 212).

Крім даного відтиска в ДМШ та в інших музеях і архівах зберігаються примірники цього офорта різних станів роботи, на деяких з них є написи рукою Шевченка, а саме: олівцем — Варенушному архимайстрови А. М. Залескому на пам[ять] 6 іюня 1859 на Нови Т. Шевченко (ДМШ, інв. № г — 382); червоним олівцем — Nаталіи Александровни Хрущовой на память 8 іюня 1859 Т. Шевченко (КДМУМ, інв. № 247); олівцем — Козакови Миколи Костомарову на память Основи Кобзар /27/ Тарас 1860 року божого 12 марта (ЛДМУМ, інв. № 10522/5), червоним олівцем — Василеви Аазаревскому на память. 13 марта 1860 року Т. Шевченко (Державний літературний архів в Москві, архів Лазаревських, ф. 277); червоним олівцем — Федору Федоровичу Львову на память Т. Шевченко 1860 14 марта (ДМШ, інв. № г — 311).

В ДМШ є примірник першого стану без тексту з пісні під зображенням.

В БМШ зберігається примірник цього офорта з написом: Эта картина работы знаменитого Тараса Григоріевича Шевченко, лично имъ мнЂ подаренная, на память пребывания его въ моемъ домЂ въ 1859 году А. Храпаль.

В літературі відомий під назвами: «П’яниці» (В. Г., Картины, рисунки и офорты Шевченка, «Киевская старина», К., 1888, кн. VI, стор. 84); «В шинку за столом» («Каталог предметов малорусской старины и редкостей коллекции В. В. Тарновского», Вып. I, К., 1893, стор. 12), «В шинку» (Д. Ровинский, Подробный словарь русских граверов XVI — XIX вв., СПБ, 1895, т. II, стор. 1177, № 24); «В корчме» (Г. Д. Владимирский, А. Н. Савинов, Т. Г. Шевченко — художник, М. — Л., 1939, стор. 48); «Приятелі в шинку» («Каталог малярської творчості Т. Г. Шевченка, експонованої в Галереї», X., 1934, стор. 33).

Попередні місця збереження описаного тут примірника: ІТШ, ГКШ.

1859 р. один з примірників офорта експонувався на виставці в Академії художеств («Указатель художественных произведений, выставленных в залах императорской Академии художеств», СПБ, 1859, стор. 10, № 45), 1911 р. — на виставці художніх творів Шевченка в Києві (Каталог, № 76), 1918 р. — на Першій виставці української старовини в м. Лебедині (Каталог, № 172 а), 1929 р. — на виставці творів Т. Шевченка в Чернігові (Каталог, стор. 18, № 10), 1939 р. — на Республіканській ювілейній шевченківській виставці в Києві (Каталог, № 360).


ДМШ, інв. № г — 314.










Попередня     Головна     Наступна                 Умовні скорочення


Етимологія та історія української мови:

Датчанин:   В основі української назви датчани лежить долучення староукраїнської книжності до європейського контексту, до грецькомовної і латинськомовної науки. Саме із західних джерел прийшла -т- основи. І коли наші сучасники вживають назв датський, датчанин, то, навіть не здогадуючись, ступають по слідах, прокладених півтисячоліття тому предками, які перебували у великій європейській культурній спільноті. . . . )



 


Якщо помітили помилку набору на цiй сторiнцi, видiлiть ціле слово мишкою та натисніть Ctrl+Enter.

Iзборник. Історія України IX-XVIII ст.