Уклінно просимо заповнити Опитування про фемінативи
* * *
Христос, иже єст Церкви, матки нашей, глава,
Огородку Маріи, матки своєй, слава.
В ОГОРОДКУ сем крины и рожы збираєт,
Тых же ку чести матцЂ своєй удЂляєт.
На цвЂтах в огородку святыи зостали,
Бо яко цвЂты в Церкви сами процвитали.
Марія зась ку Небу руцЂ простираєт.
За так вдячный Дар сыну дяки воздаваєт.
В ОГОРОДКУ сем церков печерская стала,
В ней найпаче з словес сих Маріи похвала.
Марія
Ям рай
Именем тым Марія, ям рай, ДЂво правиш.
Власне то огородок пред очи нам ставиш.
Кгды в имени твоєм рай Дух Святый насадил,
На честь онаго и ям сей труд мой спорядил,
«ОГОРОДОК Маріи» имя єму давши:
Бысь мя ввела до раю одесную ставши.
На той год, кгды литера Д в пасхаліи,
Пишучи сію книгу Див Маріи.
Вся добра єси, в твоєм имени рай маєш.
Кто ж не речет, же Добро в себЂ нам являєш?
Тут на земли завше Д рядит лЂтом,
Бо и сам человЂк з добром преходит и з свЂтом.
Там добро, не Литера Д где пануєт,
Но Бог благій єдиный всЂм добром керуєт.
Тут Алфа и Омекга всЂм добрам бываєт,
В небЂ нЂсть омекги добр, вЂчна Алфа трваєт.
Там рай добрый, где-сь ты вся добрая Марія,
Нехай же в том небесном добрЂ буду и я.
И кто в ОГОРОДОК сей любезно взираєт,
Кто мнЂ и типокграфом омылки прощаєт.
И тому добро в небЂ обецуй подати,
Бы с тобою Маріє, там могл царствовати.
* * *
Благодареніє Маріи Богородици о неисповЂдимом єя дарЂ
(В̃. Кор.: Θ̃) 1.
О всем благодарите
(А̃. Солуняном, Глава Є̃) 2,
Благодарни бывайте.
(Колас: Глава Г̃.) 3.
Благодарю укрЂпляющего мя Христа Ісуса нашего и єго Пречистую матЂр Марію.
(А̃. Тімоθей. Глава А̃.) 4
Будь слава Маріи
За вси труды сіи.
Кгды на лЂтерЂ Д лЂто заставало,
В типокграфію моє дЂло завитало.
При добрЂ зачатому, добро и концеви,
Кгды в того ж лЂта Д, идет в честь ВЂнцеви.
Ты-сь вЂнец, о Маріє! Кто ж лЂпшій над тебе?
Сей працы моєй прошу дай мЂсце у себе,
Я-м тылко был инструмент, ты-сь все справовала,
Кгдысь ми здравія и сил, на то додавала,
Рука з умом писала, уста повЂдали,
Помози ж мнЂ и далЂй ку своєй похвалЂ,
Поки дух в моєм тЂлЂ, буду тя хвалити,
Сла†сына твоєго и твоєй служити.
Же-сь мя за инструмент в том дЂлЂ уживала,
Нехай же ти за то все честь будет и хвала»
Славу сына твоєго, и тебе самои,
МЂлем на мысли, коли-м слова тыи мои,
ОГОРОДОК названый, подавал до друку,
Справа бым в рай был пріятный от твоєю руку.
Любо єстем и грЂшник надЂи не трачу,
Же тя за труд сей з Христом, и в небЂ обачу,
ВЂрую, Маріє! же спасти мя можеши,
Тылко рци: буди тебЂ, якоже хощеши.
Аминь.
Жесь алфы и ωмеги Маріє корона,
Буди от зоилов, сей книзЂ оборона.
1 Друге послання апостола Павла до коринтян, гл. 9.
2 Перше послання апостола Павла до солунян, гл. 5, [ст. 18].
3 Послання апостола Павла до колосян, гл. 3, [ст. 15].
4 Перше послання апостола Павла до Тимофія, гл. 1.
О титлЂ книги «ВЂнца Христова» сія да будут
прочтенна слова
По насажденном прешедшими лЂты,
Въпред огородку словесными цвЂты
Пречистой дЂвЂ, родителцЂ слова:
И вЂнца книга се уже готова.
«ВЂнец Христов» ся тая нарицаєт,
Яко славою словес здє вЂнчаєт
По вся недЂли Христа, цара славы,
ВЂнец терновый зложша уже з главы.
Сонмище єго тернієм вЂнчала,
Нечестивая нечесть на нь влагала:
Православію здє суть словес рожи,
Да вЂнчан будет славою сын Божій.
Славою єго Бог-отец вЂнчаєт,
И человЂк да єго ж прославляєт.
Прославляяй же будет прославленный,
Процвитет в дому єго насажденный.
ВЂнчающаго на небЂ звЂздами,
На земли раз†вЂнчати цвЂтами;
ЦвЂтами словес цара Бога слова
Глава да будет вЂнчана Христова.
Глава єго єст вся духовнЂ злата,
ВЂнец злат земный єст єй аки з блата:
Слава Христова от словес церковных,
З злата духовна и з цвЂтов духовных.
Жених церковный, ада побЂдитель,
Сим вЂнцем почтен да будет Спаситель.
Ко єго сла†чти по вся недЂли,
Словеса в книзЂ с[ей] з ползою в дЂлЂ:
Да и сам в НебЂ будеши вЂнчанный,
В книги живота вЂчнаго вписанный.
Антоній Радивиловський
Антоній Радивиловський (? — 1688) у 40-х роках XVII ст. вчився в Києво-Могилянській колегії, по закінченні якої постригся в ченці і був архідияконом у Чернігові; з половини 50-х років його діяльність проходила в Києві; з 1671 р. був намісником Києво-Печерської лаври, з 1683 р. — ігуменом київського Пустинно-Микільського монастиря; автор двох великих збірок проповідей — «Огородок Маріи Богородици» 1676 р. та «ВЂнець Христов» 1688 р.; збереглись також первинні рукописні варіанти цих збірників 1671 і 1676 — 1683 рр.
«Христос, иже єст церкви, матки нашей, глава...» — Радивиловський А. Огородок Маріи Богородици... — К. : Друкарня лаври, 1676. — Тит. арк., звор. (Запаско, Ісаєвич. — № 531.)
Подається за першодруком (примірник ЦНБ — Кир. 692).
Марія. Ям раи. — Радивиловський
А. Огородок Маріи Богородици... К. : Друкарня лаври, 1676. — Тит. арк.,
звор. (Запаско, Ісаєвич. — № 531.)
Подається за першодруком (примірник ЦНБ. — Кир. 692).
«Будь слава Маріи...» — Радивиловський
А. Огородок Маріи Богородици... — К. : Друкарня лаври, 1676. — С. 1129
ненум. (Запаско, Ісаєвич. — № 531.)
Подається за першодруком (примірник ЦЦБ — Кир. 692).
О титлЂ книги «ВЂнца Христова» сія да будут
прочтенна слова. — Радивиловський А. ВЂнець
Христов... К. : Друкарня лаври, 1688. — Арк. 8 ненум., звор. (Запаско,
Ісаєвич. — № 645.)
Подається за першодруком (примірник ЦНБ — Кир. 59).
Див. також:
Антоній Радивиловський. Хрестоматія давньої української літератури О.Білецького.